zaterdag 14 december 2013

Hans en Grietje

Vrijdag 13 december... Voor mij geen ongeluksdag, maar een fantastisch leuke dag!

Eerst en vooral was mijn papa jarig waardoor we naar Gent naar de kerstmarkt zijn geweest en nadien zijn we gaan eten op de Korenmarkt! Mmmmm lekker!!!

Daarna was het tijd voor wat cultuur in het NT Gent.
Er stond een kindervoorstelling van Hans en Grietje op het programma gespeeld door Wim Opbrouck, Christoph Homberger, Andreas Grötzinger en Alexander Paeffgen.
Vier mannen - ze heten Hans - kloppen lange uren aan de band. De een komt uit Zwitserland, de ander uit Keulen, een derde is half-Duits-half-Zweeds, de vierde komt uit West-Vlaanderen. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Ze werken al jaren samen aan de band van de speculoosfabriek. Er is een fijne verstandhouding, een vriendschap, ja, een intieme liefde gegroeid tussen hen. Maar het werk is vervelend, de vermoeidheid slaat toe. Een van hen zingt zichzelf wat moed in met flarden uit de partituur van Hänsel und Gretel, afgewisseld met pareltjes uit het romantische liedrepertoire - hier wat Brahms, daar wat Mendelssohn... Gaandeweg sleept hij de anderen mee in een muzikale dagdroom, die langzaam verandert in unheimlich windgeruis en griezelige woudgeluiden, doorbroken door de roep van een vogel, de kreet van een heks. Wat begint als een spel, wordt bittere ernst als een van de jongens bekent dat hij een Grietje mist. Een ontboezeming die de vriendschapsbanden onder hoogspanning zet.

Dit was een voorstelling speciaal voor kinderen vanaf 6 jaar, maar voor kleine kinderen vond ik ze toch niet echt geslaagd. Er werd veel Duits gesproken en gezongen, dus dat begrepen de kinderen niet altijd goed. Er zijn ook een aantal kindjes uit de zaal weg gegaan, omdat ze bang waren. Ik vond het beter voor kinderen vanaf 10 jaar.
Om er in de klaspraktijk rond te werken, vind ik het niet ideaal. Ik had verwacht dat het echt het sprookje zou zijn en dan kan je er wel rond werken want sprookjes is een thema dat vaak aan bod komt in de lagere school. Deze invulling maakt het wat moeilijker.

Het was voor mij niet echt grensverleggend om hier naar te gaan kijken omdat ik enorm van toneel en theater hou! Maar ik wilde het toch graag op mijn blog vermelden omdat het zo speciaal was!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten