vrijdag 6 december 2013

Huis van de Sint

Jaja, 6 december, de grote dag...
De verjaardag van Sinterklaas!
Een ideaal moment om eens een bezoekje te brengen aan het Huis van de Sint!

Het Huis van de Sint staat uiteraard in zijn eigen stad Sint-Niklaas. In de periode dat hij in ons land verblijft, woont en werkt Sinterklaas in een mooi, groot huis in het hart van de stad.
Je kan zijn Huis gratis bezoeken van dinsdag 12 november tot en met 6 december.


Een bezoek aan het Huis geeft je een unieke kijk op het dagelijks leven van Sinterklaas. Waar slaapt de Sint? Wanneer en wat eet de Sint? Heeft hij een ligbad of een douche? Kijkt hij ’s avonds naar tv? Draagt hij dan een kamerjas? En hoe zit het met al die Zwarte Pieten? Wonen die daar ook en kunnen zij daar oefenen voor de grote dag? Sinterklaas nodigt alle kinderen uit in zijn Huis om het antwoord op al deze vragen zelf te komen ontdekken. In het huis van de Sint kan je heel wat kamers bezoeken. Sinterklaas zet zijn ontvangstruimte, werkkamer, slaapkamer, badkamer en hobbyruimte open. De Zwarte Pieten laten je binnen in hun oefenkamer, inpakkamer, toilet, badkamer en slaapkamer. Ontdek ook de theaterzaal van de Sint, zijn eetkamer en de zaal waar hij al het speelgoed tentoonstelt.
















Op het einde van de tentoonstelling zaten er twee zwarte pieten. Ze vroegen of ik eens op hun schoot wilde komen zitten. Ik moet eerlijk toegeven dat ik toen toch wel een beetje schrik had... Ik heb toen van de pieten chocolade gekregen! Mmmmmmmmm!!!!



Ik was er nog nooit geweest maar ben enorm blij dat ik het eens gezien heb!
Ik denk dat het voor kinderen ook een ervaring is om daar eens naar toe te gaan. Als ik later de kans heb om met mijn klas eens een bezoek te brengen aan het Huis van de Sint, dan zal ik dat zeker doen!

Deze tentoonstelling is speciaal voor kinderen opgesteld, dus is zeker geschikt voor hen. Je kan hier naartoe komen vanaf kinderen beseffen wie Sinterklaas is, dus ongeveer vanaf ze een jaar of 2 zijn. Dus je kan hier met kleuters en lagere schoolkinderen zeker een bezoekje komen brengen. Met kinderen van de 3e graad zou ik het niet meer doen, omdat zij er niet meer echt in geloven.
In de klaspraktijk is dit ook zeker een aanrader om rond te werken wanneer je bezig bent met het thema Sinterklaas. Het kan echt tot de verbeelding van de kinderen spreken en ze zullen het zeker fantastisch vinden!

Het was voor mij toch wel grensverleggend om hier naartoe te komen omdat ik normaal gezien niet zo van musea en tentoonstellingen hou. Maar deze is wel zeer uniek en spreekt echt wel tot de verbeelding. Ik had het als kind nooit gezien of bezocht, maar had het toen zeker fantastisch gevonden. Het is iets dat ik later zeker met mijn kinderen zal doen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten