donderdag 16 januari 2014

Dag 3 - Donderdag 16/01/2014

Deze morgen zijn we extra vroeg opgestaan om naar het dorp van Dworp te gaan. Daar werden we verwacht in de vrije basisschool Sint-Viktor om onze muzodag te verwezenlijken.
We startten de dag met een dansje en een opwarmertje op de speelplaats verzorgd door Melina (de oma) en Eline.

In de voormiddag gaven we 4 keer dezelfde basisworkshop en in de namiddag gaven we een verdiepingsworkshop.

Zoals ik gisteren al zei, deden Fien, Saskia en ik drama.

Het was enorm leuk om te doen en ook de kinderen hebben zich goed geamuseerd.
We begonnen de sessie met een toneeltje, Fien was hippie en Saskia en ik waren twee deftige dames uit de jaren '60. Met dit toneeltje maakten we de kinderen nieuwsgierig naar onze workshop.

Daarna maakten we een kring en gaven we de klap door.  Hierbij waren ook een aantal variaties voorzien. Zo konden ze de klap ook teruggeven of recht over hen geven…

Nadien moesten de kinderen in 2 rijen gaan staan en speelden we een soort liegspelletje. Ze deden hun ogen toe en hun handen op hun rug. Ik stapte achter hen en in één van de handjes legde ik een duploblokje. De andere rij moest raden in wiens hand ik het blokje gelegd had. De kinderen mochten zeggen: “ik heb het blokje” of “ik heb het blokje niet”. Ze mochten hierbij liegen.

Daarna moesten ze allemaal recht tegenover een ander kindje gaan staan. Ze kregen dan de opdracht om op een bepaalde manier elkaar te begroeten: blij, verdrietig, boos, bang…

Nadien verdeelden we hen in 2 groepen en moesten ze zich inbeelden dat ze aan een familiefeest zaten. Ze kregen allemaal één zin en moesten die zeggen, maar ze mochten zelf het moment kiezen waarop ze dit zouden doen. Ze moesten zo wat aanvoelen wanneer hun zinnetje paste.

We hadden ook nog andere spelletjes voorzien, maar daarvoor hadden we geen tijd meer. Zo hadden we nog in gedachten dat ze in groepjes dingen konden uitbeelden voor elkaar en we hadden schilderijen van Keith Haring afgedrukt waarop bewegende mannetjes stonden. De bedoeling was dat de kinderen deze dan zouden naspelen.

Voor onze verdiepingsworkshop begonnen we terug met een kring, maar nu gaven we geen klap, maar een masker door. De kinderen zetten een masker van een bepaalde emotie op en die moesten ze dan doorgeven aan de persoon naast hen. Die moest die emotie tonen aan de ganse groep en op zijn beurt een nieuwe emotie doorgeven aan zijn buur.

Daarna namen we ons duploblokje er nog eens bij en gaven we dit door in de kring. Maar het blokje nam steeds de gedaante in van een ander voorwerp zoals een klein, lief kuikentje, een ijsblokje, een vuurbal, een baby, … Wij hadden er eerst zelf een paar voorgesteld en nadien konden de kinderen zelf suggesties doen.

Nadien begonnen we met de voorbereiding en oefening van ons toonmoment.
De kinderen kregen allemaal een krant waarmee ze voorwerpen konden maken: bv. stuur, schoen, hoed, handtas, hondje, paraplu, …
We hadden een verhaal gemaakt waarin voorwerpen voorkwamen die de kinderen moesten uitbeelden met hun krant. Zo werkten we naar een modeshow. De kinderen liepen op de catwalk en showden kledingstukken die ze met hun kranten hadden gemaakt. Nadat we dit geoefend hadden, mochten de kinderen zelf nog suggesties doen om ons verhaal aan te passen of dingen toe te voegen die ze leuk vonden.





Daarna was het dan tijd voor het toonmoment. De kinderen vonden het zeer leuk en hebben het echt goed gedaan!
We sloten de schooldag af met dansen op de speelplaats.



Na deze zware, maar o zo leuke dag, wandelden wij terug naar Destelheide.
Het was een enorme uitdaging om een volledige muzodag in elkaar te steken voor een hele school. Ik had op voorhand nooit gedacht dat het ons zou lukken, maar ik ben enorm fier dat het ons wel degelijk gelukt is en dat we de kinderen en onszelf een onvergetelijke dag bezorgd hebben!
Daar hadden we even vrij om wat te rusten en wat te bekomen. Want daarna wachtte ons nog een avondactiviteit.

We hadden van de docenten een officiële uitnodiging gekregen voor de 'Award van de beste kortspeelfilm'. Op vertoon van deze uitnodiging mochten we stemmen. De dresscode was: muzische jaren '60 kledij.
Tijdens deze activiteit bekeken we van elk muzisch domein drie filmpjes waarvoor we konden stemmen door te applaudisseren. Hoe luider ons applaus was, hoe meer stemmen dat filmpje kreeg. Na elke stemronde werd de award uitgereikt.



Na deze activiteit gingen we naar de bar en nu kruip ik in mijn bed voor het laatste nachtje hier in Dworp.

Slaapwel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten