vrijdag 10 januari 2014

Sessie OVSG

Vandaag hadden we eens sessie rond de OVSG-doelen.
Een aantal mensen kwamen uitleg geven rond het leerplan: leren met de muzen.

Zo werd ons voor elk domein een  leeswijzer aangeboden waarmee we zelf ook aan de slag konden. We vertrokken vanuit een verhaal dat ons werd voorgelezen: het land van de grote woordfabriek. Hiermee maakten we in groepjes, aan de hand van de leeswijzers, een les voor een bepaald domein.

Vandaag kregen we een sessie rond OVSG. Deze was interessant naar de klaspraktijk toe!

Men toonde ons ook de verschillende 'beelden' die zij gebruiken bij muzo: de beeldoctopus, de muziekdraaimolen, het drama-ruezenrad, de bewegingstrein en de media-robot.
Als je deze gebruikt en er telkens bijschrijft waaraan je al gewerkt heb, heb je een zicht op wat je al gedaan hebt en waaraan je nog te weinig of niet gewerkt hebt! Dat is zeer handig om toch alles te doen en te bereiken wat je per domein moet bereiken!
Zo kan je ook een logboek bijhouden waarin je de doelen noteert en aankruist aan welke je al gewerkt hebt.

Men vertelde ons ook hoe we op een goede manier kunnen reflecteren en evalueren.
Zo kunnen de reflectiekaarten een hulp zijn:
• Kaart 1. Het kind zelf: welbevinden en betrokkenheid
• Kaart 2: Het kind zelf: inzet en werkhouding
• Kaart 3: Het kind zelf: aanleg en mogelijkheden
• Kaart 4: Het kind en de anderen: samenwerken – afspraken – leiding geven
• Kaart 5: De opdracht: uitdaging –duidelijkheid - haalbaarheid
• Kaart 6: De organisatie: timing – materiaal – ruimte – stappenplan – afspraken
• Kaart 7: Begeleiding: wie – wanneer – hoe
• Kaart 8: Het werk van het kind zelf
• Kaart 9: Het werk van de anderen

Nadien stelden een juf van het 1e en het 6e leerjaar hun evaluatiekoffer voor. Daaruit konden we nog leuke ideetjes halen voor onze eigen evaluatiekoffer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten